Aké sovietské autá jazdili rally vo svete? Časť 2, Lada

Začiatkom 70-tych rokov Moskvič na svetových rally upadal. Dôvod je jasný. V roku 1970 prichádza na svetovú scénu “Žiga”, Lada. Prvých pretekov sa Lada zúčastnila už v roku 1971. Oproti Moskviču mala Lada nižšie ťažisko, lepšiu ovladatelnosť a motor mal lepšie výkonové rezervy. Klasická Lada však bola postavená na viacero spôsobov.

Lada Rally

Najserióznejšie autá vznikli vo VFTS, továrni na vozidlá vo Vilniuse, ktorej zakladateľom bol rally jazdec Stasis Brundza, v tom čase už známy v Sovietskom zväze i v zahraničí. Prvé experimenty sa týkali VAZ-21011, z ktorého vyšla Lada 1600 Rally. Ako už názov napovedá motor mal zväčšený objem, ale práca, vďaka ktorej sa táto štruktúra premenovala, prišla neskôr, v roku 1982. Potom bolo postavené vozidlo VAZ-2105 VFTS alebo Lada VFTS. 1,6-litrový motor s dvoma karburátormi Weber vyvinul 160 koní, prevodovka sekvenčná a železo karosérie sa zmenilo na hliník a plast.

Auto bolo vytvorené pre novovytvorenú skupinu B. VFTS sa však nedostalo na svetové špičky. Čoskoro boli tieto monštrá zakázané, ale autá s motormi do 1,6 litra povolila FIA súťažiť až do roku 1988. Najlepší výsledok na VFTS vo WRC dosiahol Nemec Rudolf Stoll absolútne 12. miesto. Jeden z najlepších sovietskych jazdcov rally, Stasis Brundza, obsadil v Akropolise šieste miesto.

Zobraziť prezentáciu.

V Anglicku v 80-tych rokoch existovala séria pretekov Lada Challenge. Československá firma Metalex pripravila na tieto preteky Lady so zadným náhonom. Pri tých najlepších úpravách sa objem motora zväčšil na dva litre a použila sa 16-ventilová „hlava“ bloku s dvoma hriadeľmi. Motor bol poháňaný dvoma karburátormi alebo vstrekovaním. Výkon motora dosahoval až 200 koní.

Nesmieme zabudnúť ani na rally Paríž-Dakar. V roku 1978 sa na preteku zúčastnilo až päť súkromných posádok na vozidle VAZ-2121. Niva Poch sa len málo líšila od sériového

Pokračovať v čítaní – zdroj článku

Príspevky z rovnakej kategórie:

Scroll to Top