Opätovné oživovanie slovenských automobiliek zostáva aj po tomto pracovnom týždni len veľmi pozvoľné. Podpisuje sa pod to sťažený odbyt áut hlavne na domovskom európskom kontinente, no i prevádzkové problémy mnohých subdodávateľov. Výsledkom je, že jedna tuzemská automobilka skorší nábeh vzdala úplne a odložila ho až na polovicu mája. Ďalšia sa rozbehne tiež najskôr niekedy na budúci mesiac. […] …

Podpísanie úverovej zmluvy dnes oznámil maďarský minister financií Mihály Varga.

Ide o prvú takúto dopravnú infraštruktúru v EÚ. Peking počíta s tým, že po železnici budú dopravovať tovar z Grécka do západnej Európy. Kľúčové časti na Balkáne však zatiaľ chýbajú.

Niektorí pozorovatelia upozorňujú, že si Čína pomocou týchto infraštrukturálnych projektov kupuje politický vplyv.

Úroky nezverejnili

Varga vo videu na svojom Facebooku povedal, že čínska pôžička má pevnú úrokovú sadzbu a obsahuje možnosť predčasného splatenia úveru. Konkrétne podmienky zmluvy však neuviedol. Kľúčovým údajom je najmä úroková sadzba.

Na začiatku mesiaca predložil vicepremiér Zsolt Semjén zákon, na ktorého základe by boli všetky údaje v zmluvách na tento infraštruktúrny projekt na desať rokov tajné. Účelom malo byť čo najskôr podpísať úverovú zmluvu s čínskou Exim Bank.

„Máme úverovú zmluvu, ktorá je pre Maďarsko výhodná a bezpečná,“ konštatoval Varga. Podmienky pôžičky sú „priaznivé vzhľadom na súčasné podmienky financovania dlhu“.

Zhruba 85 percent peňazí na projekt pochádza z čínskeho úveru, zvyšok poskytne Maďarsko, povedal minister financií. Železničné spojenie medzi Budapešťou a Belehradom má byť hotové do roku 2025.

Kto stavia

Úsek na maďarskom území dlhý 150 kilometrov postaví spoločnosť CRE Consortium, ktorá spadá pod holdingovú spoločnosť Opus Global. Tú ovláda Lőrinc Mészáros, ktorý je od detských rokov priateľom premiéra Viktora Orbána.

Celý projekt sa značne natiahol. Čína, Srbsko a Maďarsko podpísali memorandum o železničnej trati v roku 2014. Srbský úsek sa začal stavať v roku 2018. Belehrad si predtým od Pekingu požičal 297,6 milióna dolárov.

Železnica z Budapešti do Belehradu financovaná z verejných peňazí predstavuje druhý najdrahší projekt Maďarska po rozšírení jadrovej elektrárne Paks o ďalšie dva bloky, ktoré má postaviť ruský koncern Rosatom. (čtk)

Pokračovať v čítaní – zdroj článku

Príspevky z rovnakej kategórie: