Podľa expertov nezanedbateľnú rolu mohla zohrať tzv. Kraftova ilúzia “čiernej diery”. “Ak posádka podľahne tejto ilúzii, môže reagovať predčasným klesaním”. …

Tak sa píše v záveroch odborného vyšetrovania, ktoré je
v anonymizovanej podobe zverejnené od piatkového večera na webe rezortu
obrany. Pri nehode zahynulo 42 ľudí, prežil len nadporučík Martin Farkaš.
Ešte aj v súčasnosti odmieta o tragédii hovoriť s vysvetlením, že ide
o veľmi citlivé záležitosti.

Podľa odtajnenej správy lietadlo AN-24 z Prištiny odštartovalo o 16:02
a pristátie na letisku v Košiciach bolo naplánované na tri minúty po pol
siedmej.

Posledný radarový záznam s úplnými údajmi o rýchlosti a výške bol
zaznamenaný o 18:36:43, keď antonovu chýbalo do košického letiska
28 kilometrov. Údaj o letovej výške ukazoval 884 metrov nad morom a stroj
klesal. O dve sekundy neskôr už údaj o výške chýbal, rýchlosť lietadla
zostala na 314 km za hodinu.

Všetko sa udialo v priebehu niekoľkých sekúnd: medzi 18:36:55 až
18:37:05 lietadlo spadlo, správa hovorí o „zrážke s terénom“. Miestom
bol vrch Borsó nad maďarskou obcou Hejce.

Záver správy hovorí, že piloti chceli pravdepodobne skrátiť
pristávací manéver, a keďže boli dobré meteorologické podmienky, prijali
ponuku z košického letiska na vizuálne priblíženie. „Pričom
pravdepodobne podcenili výšku terénu pod lietadlom a v jeho bezprostrednej
blízkosti,“ pokračuje správa.

Posádka zrejme netušila, že sú v nebezpečnej situácii. „Výsledky
súdnolekárskej pitvy nasvedčujú, že posádka pred stretom s lesným
porastom pravdepodobne neriešila žiadnu nebezpečnú letovú situáciu,“
píše sa v zisteniach expertov.

Podľa nich nezanedbateľnú rolu mohla zohrať tzv. Kraftova ilúzia
„čiernej diery“. „Ak posádka podľahne tejto ilúzii, môže reagovať
predčasným klesaním pred priblížením,“ konštatuje sa v správe
s vysvetlením, že pilotovi sa mohlo zdať, že lietadlo je príliš
vysoko.

Vyšetrovacia komisia nakoniec dospela k záveru, že hlavnou príčinou,
ktorá viedla ku katastrofe tohto antonova, bolo „pravdepodobne zlyhanie
posádky lietadla (pilotov a letovoda), keď v klesaní pri priblížení na
pristátie nevyužila prístrojové vybavenie a realizovala výlučne vizuálny
spôsob priblíženia“.

Leteckú tragédiu pripomína pomník obetiam v...

Leteckú tragédiu pripomína pomník obetiam v maďarskej obci Hejce. Autor: Robo Hakl, Pravda

Ľudovít Orlický a Ivan Katrinec z občianskeho združenia AN-24
(5605) – Hejce sa zhodujú, že v spise chýbajú niektoré dokumenty. Aj
napriek zverejneniu správy o leteckej katastrofe chcú podať žalobu na
Slovenskú republiku. Tak chcú docieliť znovuotvorenie vyšetrovania a
pripravené majú aj podanie na Európsky súd pre ľudské práva
v Štrasburgu.

„Odtajnenie spisu nám pomohlo, pretože sme

Pokračovať v čítaní – zdroj článku

Príspevky z rovnakej kategórie:

    Nenašli sa žiadne