Katarína Štrbová-Bieliková patrí k najvychytenejším kostýmovým výtvarníčkam u nás aj v Česku. Neprekáža vám, že na rozdiel od režiséra, scenáristu a neraz aj kameramana je meno kostýmovej výtvarníčky vo filmoch neviditeľné, hoci oblieka všetky postavy? Je síce uvedené v titulkoch, ale aj tak. Prekáža. Za posledných desať rokov sa však veľa zmenilo. Dovtedy sme boli úplne neviditeľní, nemali sme ani […] …

Katarína Štrbová-Bieliková patrí k najvychytenejším kostýmovým výtvarníčkam u nás aj v Česku.

Neprekáža vám, že na rozdiel od režiséra, scenáristu a neraz aj kameramana je meno kostýmovej výtvarníčky vo filmoch neviditeľné, hoci oblieka všetky postavy? Je síce uvedené v titulkoch, ale aj tak.

Prekáža. Za posledných desať rokov sa však veľa zmenilo. Dovtedy sme boli úplne neviditeľní, nemali sme ani samostatnú kategóriu na Českom levovi. Desať rokov osvety, ktorú v médiách robím ja aj kolegovia, dosť pomohlo, hoci naša profesia stále nie je vnímaná na úrovni, akú si pre celkové vyznenie filmov zaslúži. Iná vec je, že často si ani filmári neuvedomujú, čo všetko naša práca do diela prináša.

Dokážete sledovať filmy bez toho, aby ste sa špeciálne zameriavali na kostýmy hercov a herečiek?

Áno. Prírodopisné.

Ktorý film vás kostýmami doslova uchvátil?

Takých je veľa, ale zvláštnym spôsobom na mňa zapôsobil film Dánske dievča. Pozrela som si ho niekoľkokrát a podrobne, aby som pochopila premýšľanie o kostýmoch, pričom som tam nachádzala veľmi zaujímavé veci, ktoré divák prvoplánovo nevníma, ale ja ich viem odčítať.

Baví ma sledovať mentálne pochody, ktoré smerujú ku konkrétnym kostýmom a v tomto filme sa veľmi vydarili. Zaujímavo je tam riešená farebnosť. V prvom zábere filmu je maľba krajiny, pričom farebnosť kostýmov hlavných postáv vychádza práve z neho. Je to urobené veľmi rafinovane a nenápadne, že divák si to vlastne vôbec neuvedomuje. Páčilo sa mi, akým striedmym spôsobom sa dosiahol obrovský účinok.

Je veľa filmov so zlými kostýmami?

Len málokedy sa stane, že v zlom filme nájdete dobré kostýmy. Ale aj to sa stáva. Ak aj sú kostýmy lepšie ako film, je to nanič, lebo sú spláchnuté nekvalitou celkového výsledku. Ak sú zlé kostýmy, nikdy nevznikne skutočne dobrý film. A niektoré kostýmy ma ako diváka neraz až iritujú.

Teraz sa spýtam na tri komerčne známe filmy, ktoré pozná asi každý. Čo si myslíte o kostýmoch v Hriešnom tanci?

Tam sú kultové kostýmy, ktoré až zľudoveli. To je dôkaz, že boli pravdivé, odrážali dobu, náladu

Pokračovať v čítaní – zdroj článku

Príspevky z rovnakej kategórie:

    Nenašli sa žiadne