Dostať sa na Slovensku k novému veľkému športovo-úžitkovému automobilu, takzvanému esúvečku, s naftovým motorom môže byť už tento rok obrovský problém. …

VIDEO: Emisné normy obmedzia predaj SUV automobilov.

„Poviem to otvorene, nikto nechce platiť obrovské pokuty v desiatkach
miliónov eur. Niektorí zákazníci preto môžu byť v budúcnosti
nepríjemne prekvapení dlhými dodacími lehotami SUV vozidiel,“ povedal
Pavol Prepiak, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu. V krajnom
prípade totiž môžu predajcovia úplne zastaviť predaj niektorých
neekologických vozidiel. Alternatívou je aj zvýšenie cien, ktoré však
môže viesť k strate zákazníkov.

Bruselom stanovená pokuta je 95 eur za každý nadlimitný gram CO2.
Automobilová značka môže za každé jedno predané vozidlo platiť pokutu
950 eur, ak priemerná produkcia nebude predpísaných 95 gramov, ale
napríklad 105 gramov. Podľa prepočtov AP Consulting hrozí 30 najväčším
automobilovým značkám v roku 2021 astronomická pokuta 14,65 miliardy eur.
„Takéto vysoké sankcie pravdepodobne nakoniec nebudú uplatnené a
zástupcom automobiliek sa v Bruseli podarí dohodnúť nejaký prijateľný
kompromis,“ dodal Prepiak.

Pre veľmi prísne sankcie môžu totiž skrachovať niektoré automobilky.
Napríklad britský výrobca automobilov Jaguar Land Rover môže na pokutách
do roku 2021 zaplatiť 93 miliónov eur, čo je suma predstavujúca
400 percent zisku automobilky z roku 2018. Automobilka má pritom novú
fabriku pri meste Nitra a len na Slovensku sú od jej výroby závislé tisícky
pracovných miest.

Denník Pravda oslovil viacerých slovenských predajcov automobilov.
O hrozbe obmedzenia predaja sa nebála otvorene hovoriť jedine značka
Hyundai. „V roku 2020 Hyundai s ohľadom na svoju existujúcu a pomerne
širokú ponuku nízkoemisných modelov Ioniq a Kona neplánuje nijako
obmedzovať predaj ostatných modelov,“ povedal Marek Kopča, PR manažér
Hyundai. Situácia sa však môže zmeniť už v roku 2021. „Zvyšujúci sa
tlak na plnenie prísnych emisných noriem v ďalších rokoch, samozrejme,
prináša so sebou aj možnosť obmedzenia predaja niektorých vozidiel,
respektíve motorizácií produkujúcich vysoké emisie CO2, ale na druhej
strane motivuje výrobcov vozidiel inovovať a zlepšovať ekologickú
prívetivosť svojich áut tak, aby aj vozidlá so spaľovacími motormi boli
schopné emisné normy plniť,“ dodal Kopča.

Splnenie prísnych emisných noriem bude na Slovensku komplikovanejšie ako
v štátoch západnej Európy pre slabú sieť nabíjacích staníc pre
elektromobily. „Preto aj zákazníci, ktorí by chceli ekologickejší
variant, často váhajú a zvažujú kúpu takéhoto vozidla. Je to primárne
kvôli tomu, že kompetentné orgány, bohužiaľ, nepristupujú aktívne
k riešeniu tejto situácie. Preto je nevyhnutné, aby sa sieť nabíjacích
staníc a CNG staníc začala

Pokračovať v čítaní – zdroj článku

Príspevky z rovnakej kategórie:

    Nenašli sa žiadne